Spara pengar – kläder, frisörbesök, kollektivtrafik

Mitt nya jobb uppmuntrar oss anställda till att jobba hemifrån majoriteten av veckodagarna, vilket innebär att jag faktiskt inte behöver lägga så mycket tid, energi och framför allt pengar på kläder och transport. Det är så skönt och lyxigt att kunna gå upp en kvart innan jag börjar, sätta på mig mjuka kläder och jobba helt ostört. Det är en möjlighet guld värd. 
 
 
Har räknat lite på hur mycket jag kan spara om året om jag ändrar mina konsumtionsvanor. Frisörbesök, kollektivtrafik och kläder är några saker jag nästan har slutat att lägga pengar på och anledningen till varför kan ni läsa om nedanför. 
 
1. Frisörbesök – 4 000 kr per år
Jag låter min riktiga hårfärg växa fram och har sparat ut nästan en hel decimeter. Att gå till frisören har jag alltid sett som något lyxigt, något jag unnar mig. Men i och med känslig hud som blivit känsligare, samt allergier så vill jag inte längre utsätta mig för starka kemikalier. Frisören kommer jag gå till någon gång då och då för att klippa mig. 
 
2. Kollektivtrafik – 11 400 kr per år
I detta fall syftar jag på att inte behöva köpa SL-kort för 950 kr i månaden då jag faktiskt, tro det eller ej, men bara har några minuters cykelväg till mitt nya jobb. Självklart cyklar jag de dagar jag ska vara på kontoret. Att kunna cykla och få motion istället ger så ofattbart mycket. Jag kommer försöka cykla året runt, men blir det jätte dåligt väder så kommer jag nog köpa en enkelbiljett. 
 
3. Kläder – 13 608 kr per år
Kläder lägger jag inte så mycket pengar på nu för tiden. Ibland lägger jag ett större belopp och då köper jag byxor, tröja m.m på en gång. Siffrorna ovan är ett snitt från Statistiska Centralbyrån. Jag tror att jag ligger någonstans där. 
 
Hur mycket skulle jag spara på ett år? 29 008 kr.
 
Även om jag inte lägger så mycket pengar på ovan nämnda så går en del av de pengarna istället till mitt företag. Det kostar att ha den igång med prenumerationer på diverse plattformar, inköp och ett och annat. Allt är så pass nystartat än så den har inte genererat så mycket. 
 
 
Om jag väljer att, istället för att spendera pengarna på ovan nämnda, sätta in pengarna på börsen varje månad i 5 år räknat på 8% i avkastning skulle jag till slut landa på ca 183 767 kr. Hade jag sparat på ett vanligt sparkonto utan ränta hade summan landat på 145 040 kr och då har jag inte räknat på inflationen som äter upp en del av kakan.
 
Ekonomi kan vara riktigt spännande i vissa fall. Jag tycker verkligen att det här med ränta-på-ränta effekten är så oerhört spännande och inte minst sagt inspirerande. Sedan vet vi alla att börsen kan falla, men är man med, så är man med i både upp- och nedgångar. 
 
Vardagligt | Cottagecore | |
Upp